Siden dette forumet tross alt heter "Showroom" så benytter jeg gjerne anledningen til å snakke om et prosjekt...
Oregano.no - Norges nye restaurantguide
Etter å ha vært på jakt etter passende restauranter å spise på over lengre tid, merket jeg og andre at det virkelig ikke fantes en skikkelig restaurantguide i dette landet. Det finnes et par guider, men virkelig ingen som har den totale oversikten. TV2's Art of Taste har lite info, lite søkemuligheter og veldig utdatert informasjon. Gule Siders restaurantguide har også dårlige søkemuligheter og latterlig lite informasjon om hvert spisested. Spisekartet.no er treg og har også lite informasjon. Og sånn fortsetter lista.. Mange halvhjerta forsøk på å lage en god restaurantguide, men ingen som er virkelig god..
Dermed fant jeg noen interesserte partnere (bl.a aFFi her på forumet, som også er broren min) og satte i gang. 1 Februar i år ble tjenesten lansert. Systemet som kjører er 100% egenutviklet av meg og benytter seg av utviklingsrammeverket
Django som kjører på Python.
Målet med tjenesten er å gi en så god oversikt som mulig, samt å gi brukerene søkemuligheter som de ikke har hatt tidligere. Når man går inn på en by, som f.eks Oslo, begynner man med å få opp restaurantene i Oslo. På høyre side har man da mulighet for å velge forskjellige filtre, som f.eks tjeneste (levering, takeaway, catering), hvilket kjøkken de er ute etter (indisk, norsk, spansk, ++), hvilken bydel de er ute etter, samt et par fasiliteter.. I tillegg finnes det et filter hvor man kan få se hvilke restauranter som faktisk er åpne akkurat nå, noe som ingen konkurrerende restaurantguider har.. Dette er jo vesentlig hvis man skal spise og klokka er 10 om kvelden, for da er jo halvparten av restaurantene stengt.. Restaurantene er rangert etter en kombinasjon av hvor mye innhold de har, og hvilke karakterer de har fått på omtaler. Hvem som helst kan legge inn omtaler på en restaurant, men vi er strenge på hvilke omtaler som blir godkjent, da vi prøver å holde en viss standard... For de mindre ytringene har vi også noe som heter "Kommentarer" på hver restaurant..
Til nå har vi fått utelukkende positive tilbakemeldinger på tjenesten.. Det virker som om det var behov for en slik side.. Vi er enda i startfasen, i og med at vi bare har eksistert i cirka 2 måneder..
Søkemotormessig har det vært meget positivt til nå. Fra Googlebot først var innom den dagen vi lanserte, har boten lasta URLs hos oss med et par minutters mellomrom, omtrent hele tiden.. Da tjenesten er utviklet slik at det er meningen at Google og andre søkemotorer skal få indeksere alle mulige kombinasjoner av tjenester, kjøkken, by, bydel og så videre, har Google omtrent hele tiden nye sider å indeksere.. Vår største konkurrent er Spisekartet med ca 1200 indekserte sider.. Etter 2 måneder har vi 250 000 indekserte sider, og vi får allerede nå cirka 3-500 besøk fra Google hver eneste dag..
Søkefrasene som vi dukker opp på er på ingen måte de mest konkurrerende søkene. Men veldig mange søker også på de mer konkrete tingene, og ikke bare "restaurantguide" og andre populære søk. Legger ved noen screenshot av "Keywords" i Google Analytics..
Som dere ser så søker folk på allslags rart på jakt etter restauranter, og når de konkurrerende guidene på ingen måte presenterer sitt innhold på en måte som er søkemotorvennlig, blir det lett å dominere.. Men vi skal bli mye større, så dette er bare begynnelsen :)
Så - Noen som har kommentarer på design eller system? Noe som mangler? Noe som er dårlig? Noe som er bra?
Takk for oppmerksomheten ;)